„Híd: civil oktatási hálózat megvalósítása oktatási intézmények részére.”

Írta: Kovács József



Közép-, általános- és speciális iskolák részére gyakorlati környezeti nevelési hálózat létrehozása a környezetvédelem területén tevékenykedő civil tagokkal. Tervezett Komárom-Esztergom Megye és tágabb környéke.

Az oktatási intézmények jelentős része korlátozott környezeti nevelési céljai teljesítésében. A hálózat különböző tevékenységi területen működő civil szervezeteket (környezetvédelmi, környezeti nevelési, oktatási, szabadidős, szociális) kapcsol össze. Olyan moduláris és az oktatási intézmények igényeinek megfelelő környezeti nevelési program kidolgozásában vesznek részt, amely az oktatási intézmények jellegének, az ott már kialakult gyakorlatnak megfelel. Ennek gyakorlati megvalósítását civil hálózati partner végzi el. A folyamatos kapcsolattartás mellett négy regionális workshop megrendezését tervezzük, melyre az oktatási intézményeket, civil szervezeteket kívánunk meghívni. A workshopok tapasztalatait, eredményeit internetes honlapon és oktatócsomag formájában tesszük közzé. Az oktatási modulokat az intézmények támogatásával ajánljuk más iskoláknak.



1. Indokoltság:

- Hiánypótló funkció nincs olyan regionálistartós együttműködési rendszer, szakmai hálózat, mely azonos ágazatban és a régióban működik és közös érdekekért, közös szakmai célokért tevékenykedő helyi civil szervezetek tartós együttműködésének alapja

- Valós igény: a környezeti nevelés területén tevékenykedő hálózat az oktatási intézmények állami feladatát vállalná át, arra megfelelő, civil szereplőt ajánlana. Ez alkalmazkodó, helyi szintű környezeti oktatás gyakorlati megvalósításra alkalmas partnerek hálózata.

- Kiemelt szerepet kapnak a speciális iskolák, részükre igényeik felmérése utána hálózat civil tagjai speciális felkészültséggel, módszerekkel (pl.: vakok részére kézbe vehető, megfogható anyagokkal, tárgyakkal) rendelkező partnerszervezetet ajánlanak, mely alkalmas a feladatra.

- A program természetvédelem-környezetvédelem prioritási területén valósul meg. Másodlagos célja környezeti információ gyűjtése, a környezeti érzékenység felmérése, terjesztése.

- A program hozzájárul a közösségi joganyag átvételéhez és az Aarhusi Egyezmény megvalósításához: a környezeti információhoz jutás, beleszólás a környezeti döntéshozatalba. Ezen felül az esélyegyenlőség elve szerint minden társadalmi csoport számára biztosítani kell az egyenlő tanulási, képzési lehetőségeket.

- Megfelel az EU 6. környezetvédelmi Akcióprogram kihívásainak: (a környezetvédelem a közösségben mindenki ügye, így minden szinten oktatni kell.)illetve a partnerség elve”: párbeszéd és együttműködés szükséges a környezeti problémák megoldására

2. Általános célkitűzések:

- Szakmák és szektorok közötti kommunikáció hatékonyabbá tétele. A megrendezésre kerülő workshop biztosítja a különböző szakterületek és szektorok közvetlen kommunikációját,

- Lehetővé teszi az eredmények több csatornán történő népszerűsítését, mely hozzájárul a tudomány-társadalom kommunikáció fejlődéséhez.

3. Konkrét célkitűzések:

- A hálózat kialakítására három regionális workshop és egy zárókonferencia kerül megrendezésre. Ezekre oktatási intézményeket és civil szervezeteket hívunk meg. Ezek tapasztalatait internetes honlapon és az összefoglaló tanulmány formájában tesszük közzé.

- Olyan hálózat kialakítása, melynek tagjai a maghatározott célok megvalósításában előzetes megbeszélések és egyeztetések, közös tervek alapján vállalják az iskolák környezeti oktatási, feladatainak elvégzését.

- A tagok a megrendezésre kerülő modulokat az iskolák igényeihez, az adott tantervbe illesztett környezeti nevelési céloknak és a már megvalósított feladatok figyelembe vételével moduláris formában megvalósítják.

- A célok elérésére a civilek forrásokat kutatnak fel, ezekre pályázatokat írnak és menedzselnek az oktatási intézmények feladatait és céljait szem előtt tartva.

4. A program megvalósításában részt vevő partnerek:

EMLA Alapítvány a Környezeti Oktatás Támogatására (EMLA), Gerecse Barlangkutató és Természetvédő Egyesület, Bárdos László Gimnázium GÉNIUSZ Alapítványa, és állatkerti tapasztalattal rendelkező állatgondozók

5. Potenciális hálózati tagok (célcsoport):

- Civil szervezetek: Az információs program elsődleges célcsoportja a szakmailag befogadóképes, intézményesült környezetvédelemben tevékenykedő, és a szabadidős tevékenységeinek rendezésével foglalkozó civilek. A rendezvényeken résztvevők száma 50 fő, 3-5 szervezetnél.

- Általános és középiskolai oktatási intézmények: a célterületeken belül 5 iskolával tervezzük felvenni a kapcsolatot, A műhelybeszélgetések tervezett színhelye is az iskola lenne.

- Szakiskolák: a különböző szakmát tanulók környezeti ismereteinek bővítése szinte hiányzik, nem ismertek a saját szakmájukon belüli munkakör elvégzése közben elszenvedett egészségkárosító tényezők, a vegyi ártalmak, veszélyes hulladék kezelési kötelezettségek sem.

- Speciális iskolák: egyes akadályozottsági területekhez tartozó akadályozottak speciális oktatásával foglalkozó oktatási intézmények. Ezek környezeti nevelési feladataikat igen nehezen tudják csak elvégezni, a gyakorlati oktatás tejes mértékben hiányzik.

- A tevékenység közvetett célcsoportja: általános és középiskolai tanulók., szakiskolában tanuló fiatalok, látásban-, hallásban-, mozgásban-, beszédben akadályozott tanulók

6. Várt eredmények:

- A célcsoport környezeti érzékenyítése, a környezettudatosság növelése. Olyan ismeretanyagot nyerhetünk, melyek jellemzik a következő generációk környezettudatosságát.

- Nemzetközi és hazai gyakorlat elemzése. Programunk során keressük a legjobb nemzetközi gyakorlatot és legjobb elérhető technikákat ajánlják illetve mutatják be a hálózati tagok.

- Tapasztalatszerzés, nemzetközi civil partnerség: a program kutatómunka része felméri a külföldi helyzetet ezt összehasonlítja a hazaival, a konklúziókat pedig közzéteszi.

- Helyi érintettek kommunikációjának javítása. Közös programok megvalósítása, közös célok alapján. Az oktatási intézmények környezeti oktatási feladatait átvállalják a civil partnerek.

- A szervezetek társadalmi és egyéb szakmai kapcsolatai szorosabbá válnak. Az oktatási intézmények kapcsolatba kerülnek a tudományos civil élet szakterületeinek képviselőivel.

- A társadalmi részvétel lehetőségeit kiemelten kezeljük, ami különösen fontos a civil fellépéssel való összefüggésben. Ezért lehetőséget nyújt a jelenleg nem aktív civil szereplők becsatornázására.

- Közösségi monitoring hálózat fejlődése. Nő a civil aktivitás, javul a kapcsolatrendszer az oktatási intézmények és az civil szervezetek között, ezért erősödik társadalmi súlyúk és elismertségük.

- A hálózatépítés során a résztvevő szervezetek szakmai ismeretei bővülnek a projekttervezéssel, projektvezetéssel, közös pályázati források és lehetőségek felderítésével kapcsolatosan.

- Intézményi kapacitásaik nőnek: a feladatok átvállalására megfelelő civil szereplő kereshető, ezért erőforrások szabadulnak fel. Hatékonyabban tervezhetők az oktatási intézmények feladatai, a különböző szakterületek és szektorok közötti kapcsolatok, hosszabb távú partnerségre váltása által.

- Gyakorlati állatvédelem: a hálózat olyan gyakorlati tevékenység valósul meg, ami segít elkerülni a „megunt állatok” problémáját. Elkerülhető a kidobott és felajánlott állat elhelyezésének, tartásának gondja. Várhatóan kevesebb lesz az otthon tartott veszélyeztetett állatszám is.

7. Közzététel, eredmények hasznosíthatóvá tétele:

- Internet honlap: A program eredményeit, eseményeit, dokumentumait közreadjuk az Interneten.

- Szóróanyag: A program anyagából népszerűsítő kiadvány készül, melyet szélesebb körben lehet terjeszteni.

- Az Összefoglaló tanulmány tartalmazza továbbá a moduloknak megfelelő oktatócsomagot (életkorhoz, ismeretanyaghoz illesztve a program tapasztalataiból ajánlható további oktatási intézményeknek) ez alkalmazható a gyakorlati magvalósításban. A kiadvány eljut a résztvevő civil szervezetekhez, de hivatalokba, oktatási intézmények könyvtáraiba egyaránt.

- Elektronikus adathordozó:  tartalmazza a fent említett mindhárom elemet, kibővítve a partnerek elérhetőségével, a tervezett projektjeikkel, kibővítve. Az anyagok CD-n állnak rendelkezésre.


Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required 'includes/xmlmenu.class.php' (include_path='.:/usr/local/php5.2/lib/php') in /web/zszk/zszk.hu/index.php on line 89